۲۴ اسفند ۱۳۸۴

پارازيتهاي ماهواره


مصاحبه با سلیمانی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (نقل قول از هفته نامه عصر ارتباط شنبه 20 اسفند84)

از ایشان به عنوان پدرعلم پارازیت ایران سوال شده ، آیا واقعاً جنابعالی مجری طرح پارازیت ماهواره‌اي بوده‌ايد؟
جواب : "نه اصلاً چنین چیزی به این صورت كه شما مي‌گوييد نبوده‌است.ما به دلیل اینکه دانشگاهی هستیم ، پروژه‌هاي مختلفی انجام مي‌دهيم. در نتیجه يك پروژه هم در زمینه پارازیت ماهواره انجام دادیم كه پروژه دانشجويی بود و داشت انجام میشد و منهم به نوعی مسئول این پروژه بودم. اما اینکه این پروژه يك طرح عظیم بوده باشد اصلاً اینگونه نبود."


سوال : آيا تحقیقی در اين مورد انجام داده‌‌ايد تا میزان مضرات پارازيت روي بدن انسان را مشخص كنيد؟ آیا اصلاً ضرری دارد؟
جواب :" ما يك پروژه دکترا داشتیم كه يك دانشجو در اين زمينه فارغ‌‌التحصيل شد و مطالعاتی روي تاثیر امواج مايكرويو بر بدن خصوصاً سر انسان انجام داد.
ضمن‌ آنكه يك پروژه تحقیقاتی داشتيم و اين موضوع را بررسی كرديم.طبیعتاً يك استانداردی را اروپاييها ، آمريكاييها و روسها رعایت مي‌كنند.اگر مقدار انرژي كه توسط بدن جذب ميشود از يك حدي بيشترشود آسيب مي‌رساند و تحقيقات ما نشان داد اين امواج وقتي به بدن مي‌رسند بيشتر روي پوست اثر مي‌گذارد . يعني اصلاً جذب نمي‌شود، چون پوست مهمترين مانع ورود اشعه به بدن است .پشت پوست هم يك لايه چربي وجود دارد .بنابراين امواجي كه به بدن مي‌رسد عمدتاً منعكس مي‌شود و برمي‌گردد و به آن شكلي كه ضرررسان باشد جذب نمي‌شود ، اما در نقاطي كه كه بدن مرطوب است در آن نقاط حساسيت وجود داردمثل چشم و زيربغل كه بدليل رطوبت عرق حساستر است.باز در اين خصوص هم چون رطوبت (آب) جذب كننده و تلف كنننده انرژي الكترو مغناطيس است انرژي در آن تلف مي‌شود و داخل بدن نمي‌رود اما روي چشم تاثیرگذار است و اگر مستقيماً وارد چشم شود ، مي‌تواند آسيب برساند. با توجه به اين شرايط ، دستگاهي كه در اختيار بشر است و از آن استفاده مي‌كند مثل موبایل ، انرژی كه از آن بیرون مي‌آيد در حد يك تا دو وات است و همينكه از آنتن خارج مي‌شود به ميلي‌وات کاهش پیدا ميكند و وقتی به مغز مي‌رسد عددي در حد ميكرووات میشود، البته ميكرووات براي مغز يا بدن بسيار زياد و خطرناك است اما درحد اينكه يك فرد از 2 تا 10 دقيقه از گوشي استفاده كند.تحقيقات نشان داده كه ميزان گرماي توليد شده براي ايجاد بيماري در اين مدت زمان، ‌تاثيرگذار نيست اما اگر فردي در در معرض مداوم پرتو و تشعشع باشد و سطح انرژي جذب شده از حدي كه گرما توليد مي‌كند بيشتر شود ، مي‌تواند آسيب برساند.
امواج دو بخش دارند: يكي امواجی كه بدن را يونيزه مي‌كندد مثل ايكس ري كه وحشتناک و مضر است ، اشعه آلفا و گاما از اين دست است اما اشعه مايكرويو بدن را يونيزه نمي‌كند و فقط ميزان حرارت تولید شده در آن مي‌تواند آسيب رسان باشد. در فرکانسهای بالاتر و طول موجهای میلیمتری ، اثر آن ببیشتر مي‌شود اما در طول موجهايي كه ما الان استفاده مي‌كنيم 10 سانتي‌متر تا 1 متر خيلي اثر ندارد."
وي در ادامه از واگذاري تمامي سيم‌كارتهاي ثبت‌نامي درسال 85 به عنوان معجزه دولت نام‌برده‌است و آنرا منوط به همكاري شوراي اقتصاد و هماهنگي توليدكنندگان داخلي دانسته ‌است.
(قضاوت به عهده خودتان)
پي نوشت: 1- متن كامل مصاحبه اينجاست.

هیچ نظری موجود نیست: