۲۴ مهر ۱۳۸۴

RFID

RFID

یکی از روشهای تشخیص اتوماتیک هویت اشیاء و افراد و جمع آوری دیتا از آنها و ورود دیتا مستقیماً به کامپیوتر
(AIDC: Automated Identification Data Capture) است که براساس ذخیره سازی و بازیابی از راه دور اطلاعات با استفاده از ابزاری بنام Transponder یا RFID tags کار می کند . مجموعه آن شامل یک چيپ و يك Reader(RFID Tags) است که چيپ می‌تواند به جایی متصل یا در قسمتی از بدن انسان یا حیوانات قرار گیرد و دو نوع دارد:
Passive tags منبع تغذیه داخلی نمی خواهد
Active tags منبع تغذيه داخلي نمي‌خواهد
مرسوم ترین روش ذخیره سازی در آن ، ذخيره كردن شماره سریال است که شخص یا شئی را بشناساند .

آیا RFID جایگزین بارکد خواهد شد ؟
RFID لزوماً، بهتر از بارکد نیست و دو تکنولوژی متفاوت با کاربردهای متفاوت هستند و تفاوت مهمشان دراین است که
بارکدها " دید مستقیم (Line-of-Sight)" هستند، یعنی شئي باید در دید مستقیم Reader باشد و اپراتور باید کالا را مستقیماً در دید اسکنر قرار دهد ولی در RFID کالا می تواند با فاصله زياد توسط Reader بازخوانی شود . عیب دیگر بارکد این است که اگر Label دارای خدشه یا پارگی شود یا تاخوردگی داشته باشد، قابل خواندن نیست. در ضمن بارکدهاي استاندارد فقط کارخانه و محصول را تعیین می کند مثلاً یک بارکد روی یک جعبه شیر برای همه یکسان است و این قابل تشخیص نیست که کدامشان تاریخ انقضایش اول از همه سپری می شود .

استفاده هایی که از RFID در حال حاضر می شود :
- نسخه های تجویزی سخنگو : tag های 13.56MHz در حال حاضر در بعضی امور درمانی و بیمارستانی در بسته داروها جاسازي مي‌شود و بطور گویا، اطلاعات ذخیره شده در مورد دارو از قبیل: نام دارو، دستورالعمل مصرف و هشدار و عوارض آنرا بیان می کند .
- tag های فرکانس پایین RFID برای تشخیص و رديابي در حیوانات بکار می روند که یک چيپ کوچک در بدن حیوان قرار داده می شود و در صورت گم شدن از طرف صاحبش قابل ردیابی و پیدا شدن است .
- tag های فرکانس بالای RFID که در کتابخانه یا کتاب فروشی ها، در ردیابی اسباب و چمدانها در خطوط هوایي، کاربرد دارند .
- tag های UHF ، معمولا در ردیابی تریلرها و کامیونها در حمل و نقل کاربرد دارند .
- بعضی کارتهای هوشمند، مجهز به ردیاب RFID هستند .
- Smart key مدل جدیدی است که در سال 2004 در برخی مدلهای تویوتا و Lexus استفاده شد و وقتی سوئیچ ماشین در كیف پول یا جیب راننده است به محض رسیدن وي به فاصله یک متری ماشین، بطور خودکار درها باز شده و استارت زده می شود .
وزارت دفاع آمریکا و فروشگاههای زنجیره ای وال مارت، از بزرگترین مؤسساتی هستند که از تکنولوژی RFID استفاده می کنند که البته مشکلاتی هم بهمراه داشته است . مثلاً بخاطر تاثیرپذیری امواج رادیویی، 80 % موارد اطلاعات خوانده می شوند. البته وال مارت از ژانویه 2005 از 100 تامین کننده اصلیش، درخواست بکارگیری RFID را در محصولاتشان کرده است .
کاربردهای فراوان دیگری نیز در حال حاضر مطرح است که عبارتند از :
1- بکارگیری چيپ های RFID در بدن انسان برای جمع آوری و مانیتورینگ اطلاعات بیمار
2- کابرد برای چراغهای راهنمایی هوشمند
3- استفاده درگذرنامه
4- استفاده در گواهینامه های رانندگی

هیچ نظری موجود نیست: